poniedziałek, 2 lipca 2012

Psychologia reklamy - prosumentyzm

Dzisiaj o prosumentyzmie, czyli czym się to je? Psychologia reklamy wraz z rozwojem nowych trendów w reklamie, wprowadziła pojęcie prosumentyzmu i prosumenta.

Prosument = profesjonalista + konsument.
Prosumer to pro aktywny, wymagający i inteligentny konsument; uzbrojony w wiele informacji na temat interesujących go marek; konsument, który jest ciekaw tego, jak marka powstaje, kto za nią stoi, czy w co się angażuje. Wymaga przy tym spersonalizowanych produktów oraz konkretnych, zindywidualizowanych informacji. Oczekuje, że będzie miał możliwość wpływania na wybierany produkt.

Psychologia reklamy

Jakie cechy można więc przypisać prosumentowi?
  • Globalny – ma dostęp do informacji z całego świata, jest zainteresowany tym, co się dzieje
  • Aktywny – w poszukiwaniu info i w tworzeniu np. używanych przez siebie produktów
  • Interaktywny
  • Kreatywny
  • Dobrze poinformowany
  • Świadom swoich potrzeb i oczekiwań
  • Zindywidualizowany- działa poprzez pryzmat siebie jako jednostki, szuka odpowiedzi na własne potrzeby
  • Wymagający
  • Wpływowy – wpływa na opinie innych, kreuje wizerunek danego produktu, „trendsetter”
  • Innowacyjny – adoptuje nowe rozwiązania, współtworzy je
 
Co daje markom przyjęcie perspektywy prosumenckiej?
  • Prosumentyzm jest nowym trendem społecznym, którego nie należy ignorować, jeśli chce się adekwatnie odpowiadać na potrzeby i oczekiwania konsumentów
  • Prosumentyzm to unikalność i możliwość wyróżnienia się w tłumie  po 1, bo jest to podejście nowe i nieczęsto stosowane w praktyce, po 2, unikalność i niepowtarzalność tak generowanych propozycji rozwiązań kreacji czy strategii marki wynika z samej natury prosumentyzmu (oryginalne pomysły!)
  • Rozwiązania proponowane dzięki zastosowaniu ujęcia prosumenckiego są bardziej wiarygodne i szczere niż klasyczne komunikaty reklamowe (podobny język, doświadczenia, potrzeby i przekonania konsumentów tworzących produkt i odbiorców komunikatu)
  • Zastosowanie ujęcia prosumenckiego daje firmie (i marketerom) prawdziwą wiedzę na temat produktu (wiedza=sukces!), wiemy co o produkcie, całej kategorii produktów i konkurencji sądzi grupa docelowa
  • Prosumenci są wyjątkowo efektywnym kanałem komunikacji – to ludzie, którzy lubią opowiadać o produkcie i wymieniać się informacjami; Staniszewski: prosument to lider opinii, za którym podążają inni, to ambasador marki, osoba która buduje jej wizerunek w swoich środowiskach
  • Podejście prosumenckie jako narzędzie budowania trwałej emocjonalnej więzi z marką i lojalności wobec marki -> marka bliska sercu użytkownika to marka współtworzona przez niego, z którą jest w ciągłej relacji, która „słucha” jego opinii i wdraża jego pomysły

    W następnej notce, zastanowimy się nad głosem krytycznym w sprawie prosumentyzmu - czy rzeczywiście jest tak dobrze oddawać projekt produktu w ręce konsumentów? Jakie może to nieść negatywne konsekwencje?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz