Prosument =
profesjonalista + konsument.
Prosumer to pro aktywny, wymagający i inteligentny konsument;
uzbrojony w wiele informacji na temat interesujących go marek;
konsument, który jest ciekaw tego, jak marka powstaje, kto za nią
stoi, czy w co się angażuje. Wymaga przy tym spersonalizowanych
produktów oraz konkretnych, zindywidualizowanych informacji.
Oczekuje, że będzie miał możliwość wpływania na wybierany
produkt.
Jakie cechy można więc
przypisać prosumentowi?
- Globalny – ma dostęp do informacji z całego świata, jest zainteresowany tym, co się dzieje
- Aktywny – w poszukiwaniu info i w tworzeniu np. używanych przez siebie produktów
- Interaktywny
- Kreatywny
- Dobrze poinformowany
- Świadom swoich potrzeb i oczekiwań
- Zindywidualizowany- działa poprzez pryzmat siebie jako jednostki, szuka odpowiedzi na własne potrzeby
- Wymagający
- Wpływowy – wpływa na opinie innych, kreuje wizerunek danego produktu, „trendsetter”
- Innowacyjny – adoptuje nowe rozwiązania, współtworzy je
Co daje markom przyjęcie
perspektywy prosumenckiej?
- Prosumentyzm jest nowym trendem społecznym, którego nie należy ignorować, jeśli chce się adekwatnie odpowiadać na potrzeby i oczekiwania konsumentów
- Prosumentyzm to unikalność i możliwość wyróżnienia się w tłumie po 1, bo jest to podejście nowe i nieczęsto stosowane w praktyce, po 2, unikalność i niepowtarzalność tak generowanych propozycji rozwiązań kreacji czy strategii marki wynika z samej natury prosumentyzmu (oryginalne pomysły!)
- Rozwiązania proponowane dzięki zastosowaniu ujęcia prosumenckiego są bardziej wiarygodne i szczere niż klasyczne komunikaty reklamowe (podobny język, doświadczenia, potrzeby i przekonania konsumentów tworzących produkt i odbiorców komunikatu)
- Zastosowanie ujęcia prosumenckiego daje firmie (i marketerom) prawdziwą wiedzę na temat produktu (wiedza=sukces!), wiemy co o produkcie, całej kategorii produktów i konkurencji sądzi grupa docelowa
- Prosumenci są wyjątkowo efektywnym kanałem komunikacji – to ludzie, którzy lubią opowiadać o produkcie i wymieniać się informacjami; Staniszewski: prosument to lider opinii, za którym podążają inni, to ambasador marki, osoba która buduje jej wizerunek w swoich środowiskach
- Podejście prosumenckie jako narzędzie budowania trwałej emocjonalnej więzi z marką i lojalności wobec marki -> marka bliska sercu użytkownika to marka współtworzona przez niego, z którą jest w ciągłej relacji, która „słucha” jego opinii i wdraża jego pomysłyW następnej notce, zastanowimy się nad głosem krytycznym w sprawie prosumentyzmu - czy rzeczywiście jest tak dobrze oddawać projekt produktu w ręce konsumentów? Jakie może to nieść negatywne konsekwencje?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz