środa, 4 lipca 2012

Perswazja/Psychologia wpływu społecznego -> reguły

Kontynuujemy wątek reguł wpływu społecznego, którym często ulegamy, sami o tym nie wiedząc : >


1. Reguła lubienia i sympatii, czyli najtrudniej odmówić przyjaciołom...

Zasada ta bazuje na bardzo prostym mechanizmie –jesteśmy gotowi spełnić prośbę osoby, którą lubimy. Manipulacja zwykle pojawia się w sytuacji, w której bardzo polubiliśmy nową osobę i dlatego trudno nam odmówić, gdy nas o coś prosi.

Szczerze mówiąc, jest niewiele sposobów obrony przed manipulacją, bazującą na wzajemnej sympatii. W końcu istnieje przekonanie, że przyjaciołom w potrzebie się nie odmawia. Jednak jeśli nie chcemy paść ofiarą manipulacji, powinniśmy być czujni i uważni, jeśli wyjątkowo szybko polubiliśmy nową osobę, a ta osoba o coś nas prosi lub chce nam coś sprzedać.

Life is brutal...

2. Reguła autorytetu

Wykorzystuje się tutaj pozycję zawodową lub wykształcenie do wywierania wpływu na innych. Jest to o tyle skuteczna technika, ponieważ już w dzieciństwie uczono nas, aby ufać autorytetom (np. lekarzom, nauczycielom).
Większość ludzi bezrefleksyjnie wykonuje polecenia autorytetu, zagłuszając wszelkie wątpliwości co do sensowności tego, co robią - w końcu autorytet wie lepiej. Ale czy zawsze? Niestety - często. Nawet my, posiadając fachową wiedzę, zapominamy o tej wiedzy i słuchamy bezmyślnie autorytetu.
Co więcej, technika oparta na regule autorytetu często jest stosowana przez manipulatorów. Choć nie są oni ekspertami w danej dziedzinie, póbują stworzyć takie pozory. Np. przedstawiciel handlowy koncernu farmaceutycznego, nie posiadający wykształcenia medycznego, chcąc nawiązać współpracę z naszą firmą , może przedstawiać się np. jako lekarz.
 Jak się zatem skutecznie bronić? Należy zastanowić się uważnie, czy dana osoba faktycznie jest autorytetem w danej dziedzinie. A po drugie, pomyślmy jak dalece można temu autorytetowi zaufać.

Na koniec, odrobina czarnego humoru ;- )

Psychologia reklamy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz