czwartek, 5 lipca 2012

Psychologia reklamy a.... dzieci?

Czy psychologia reklamy to dobra matka. która wychowuje swoje dzieci? Dzieci od najmłodszych lat mają kontakt z reklamą, więc psychologia reklamy, perswazja tak naprawdę wcale nie jest tak odlegle powiązana z psychologia rozwojową.

Psychologia reklamy

W jakim wieku zaczyna się przygoda dzieci z reklamą?

Wiek, w którym dzieci nabywają umiejętności rozumienia funkcji reklamy, obniża się. 

Dzieci w wieku 4-5 lat w większości potrafią odróżnić reklamę od innych programów, ale nie rozumieją jej funkcji perswazyjnej i marketingowej. Lubią reklamy i ufają im. 
Dzieci w wieku 6-7 lat niemal w pełni odróżniają reklamę od innych programów, rozumieją jej funkcję perswazyjną i handlową. Pojawia się krytycyzm wobec reklam, a także rozumienie symbolicznych wymiarów konsumpcji. 
Dzieci w wieku 8-11 lat rozumieją funkcje reklam i doceniają ich walory rozrywkowe, ale cechuje je znaczny krytycyzm. Dzieci bowiem bardzo szybko uczą się sceptycyzmu wobec reklamy, między innymi na podstawie własnych - często negatywnych - doświadczeń z reklamowanymi produktami 
 
Czy zatem należy chronić dzieci przed reklamą? Podobnie jak i dorosłych odbiorców, trzeba je chronić przed reklamą nieuczciwą, wprowadzającą w błąd, biorąc zwłaszcza pod uwagę większą „bezbronność poznawczą" małych dzieci.
Czy całkowity zakaz reklamy kierowanej do dzieci byłby potrzebny i skuteczny? 
Wydaje się, że nie. Dzieci oglądają (znają, pamiętają, lubią) bardzo dużo reklam nie do nich kierowanych. Poza tym, dzieci uzyskują informacje rynkowe również z wielu innych źródeł - z własnego doświadczenia, od kolegów i krewnych. Doświadczenie uczy je, które produkty są złe, a które dobre, które „obietnice" reklamy się sprawdzają, a które nie. Nabywają sceptycyzmu i dystansu do reklamy. 
 
Co  jest zatem najlepsze? Edukacja konsumencka ;- )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz