Witajcie! :-) dzisiaj przedstawię Wam ciekawe badania przeprowadzone w USA oraz omówię podstawowe wskazówki, którymi kierują się twórcy reklam, by dobrze dotrzeć do odbiorcy. W skróce - psychologia reklamy w pigułce ;-)
Kilka lat temu w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono interesujące
badanie. Przedszkolakom pokazywano program telewizyjny bez reklamy, a
następnie ten sam, zawierający reklamę zabawki. Potem dano im możliwość
wyboru - albo zabawka z reklamy, albo zabawa w piaskownicy z kolegą.
Tylko 35 proc. dzieci, które widziały reklamę wybrało zabawę z
rówieśnikiem. Z dorosłymi wcale nie jest inaczej ;-)
Podstawowe wskazówki:
Znajdź grupę docelową
Można wymienić kilka czynników, które sprawiają, że reklama jest udana.
Przede wszystkim określa się grupę docelową. Reklamy nie mogą być
kierowane do wszystkich, a trafne określenie grupy docelowej jest
podstawą sukcesu. Działania reklamowe i promocyjne ukierunkowuje się
przeważnie na używających, a nie na tych, którzy danego produktu nie
używają. Aby natrafić
idealnie na grupę docelową określa się profil konsumenta. .
Identyfikuj się
Kolejnym ważnym czynnikiem jest dopasowanie. Chodzi tu przede wszystkim o
związki charakteru produktu z osobowością konsumenta i dobranie
odpowiednich osób reklamujących dany produkt. Obowiązują tu pewne
reguły, rodzaj reklamy zależy od rodzaju dóbr.
Także płeć osób reklamujących powinna zgadzać się z tzw. płcią produktu.
Przykładowo samochód jest typowo męski, kanapa natomiast ponoć typowo
damska, a telewizor... uniwersalny.
Równie ważne jest dopasowanie pod względem specyfiki kulturowej.
Nie gwałć obyczajów
Dylemat mają firmy, których nazwy w niektórych krajach brzmią śmiesznie,
np. w Polsce żarówki Osram czy kosmetyki Pupa ;-) Nazwa jednego z
produktów Coca Coli po chińsku znaczy "ugryź kijankę", a skórzana
tapicerka amerykańskich linii lotniczych to po hiszpańsku "siadać nago".
Nie pozwól zapomnieć
Ważnym aspektem reklamy jest również jej wielkość i częstość.
Eksperymenty doprowadziły do wniosków, że aby zwiększyć zauważalność
reklamy dwukrotnie, należy powiększyć ją czterokrotnie. Prawdą jest, że
wielu ludziom wielkość ogłoszenia dostarcza informacji o produkcie -
duże ogłoszenie staje się wizytówką marki. Co do reklamy telewizyjnej -
opinie są zmienne. Jeszcze ok. 20 lat temu spoty reklamowe trwały
średnio 45 sekund. Obecnie jest to 30 sekund, a nawet krócej. Jeszcze
lepiej niż jeden 30-sekundowy film, jest zaserwować widzowi dwa
identyczne lub różne 15-sekundowe.
Ponadto im częstsze ekspozycje, tym bardziej
lubimy produkt. Po osiągnięciu jednak punktu krytycznego, gdy ocena
reklamy jest najwyższa, następuje gwałtowny spadek atrakcyjności
reklamy, który zwiększa się przy każdym jej kontakcie z odbiorcą.
Stwórz odpowiednią atmosferę
Psychologiczne znaczenie ma również nastrój reklamy. Badania nad
związkiem nastroju z odbiorem przeprowadziła w 1987 roku Alice Isen.
Najpierw wprowadziła ona klientów pewnego supermarketu w dobry nastrój,
wręczając im drobny upominek. Po paru minutach podchodzili do nich
ankieterzy, pytając o stan ich samochodu czy lodówki. Okazało się, że
grupa, która otrzymała upominki mówiła o nich dużo pochlebniej aniżeli
ta, która nie otrzymała nic.
Tak samo jest z reklamą - dodanie do niej lubianej przez odbiorców
muzyki sprzyja pozytywnej ocenie reklamy. Reklamy przerywające programy
telewizyjne i filmy wzbudzające dobry nastrój, odbiorcy zapamiętują
szybciej. Przy nieprzyjemnym nastroju natomiast spada motywacja do
dobierania informacji i ich przetwarzania.
Jak widać, wiele jest chwytów, na które "łapią" nas twórcy reklam. Celem
ostatecznym i najważniejszym jest zawsze więź, jaka reklama musi
stworzyć pomiędzy odbiorcą a produktem - to oznacza bowiem sukces.
No cóż...czysta perswazja ;-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz