wtorek, 26 czerwca 2012

Psychologia wpływu społecznego - techniki.

Reklama to coś z czym się spotykamy na co dzień, jednak wystarczy wyłączyć telewizor, radio czy zamknąć gazetę, by błyskawicznie skrócić  kontakt z reklamą. Jednak co z ludźmi, z którymi stajemy twarzą w twarz, próbującymi wywrzeć na nas wpływ? Jakie techniki stosują? Jak je rozpoznać? Psychologia wpływu społecznego mówi o kilku ciekawych zabiegach wpływania na nas...
 
  1. Technika "drzwiami w twarz", nazywana również techniką nieproszonego ustępstwa - polega ona na tym, iż początkowo proponuje się osobie spełnienie większej prośby, a gdy ona odmówi oferuje się spełnienie mniejszej prośby, która jednak nigdy nie zostałaby spełniona bez tej większej.
  2. Pułapka ukrytych kosztów - polega ona na skłonieniu osoby do podjęcia jakiegoś działania i ujawnienia jego kosztów, dopiero wówczas, gdy osoba ta podjęła już to działanie lub powzięła odpowiednią decyzję.
  3. Technika "stopy w drzwiach" - polega ona na sprowokowaniu działania wiążącego się z wysokimi kosztami, po uprzedniej prośbie dotyczącej spełnienia czynności, której koszty byłyby znacznie niższe.
  4. "A to nie wszystko" i odwrócenie uwagi - technika ta polega na oferowaniu czegoś za określoną cenę i dodaniu do tego czegoś gratis. Takie działanie ma wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji oraz osłabić mechanizmy obronne, powstrzymujące od nabycia danej rzeczy, czy skorzystania z danej usługi,
  5. Pułapka znikającej przynęty - technika ta polega na nakłonieniu osoby do podjęcia określonego działania obietnicą zysków, która po zaangażowaniu się osoby w działanie, zostaje wycofana
  6. Uwikłanie w dialog - w tej technice wykorzystuje się prawidłowość polegającą na tym, iż osoba chętniej ulegnie prośbie, jeśli poprzedzi ją niezobowiązująca rozmowa - podjęty dialog, aby był skuteczny, musi dotyczyć mało istotnych problemów, a opinie rozmówców muszą być zbieżne.
A co, gdy jesteśmy odporni na perswazję np. akwizytorów? W zabawny sposób przedstawia to poniższa grafika... ;-)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz