Reklama to coś z czym się spotykamy na co dzień, jednak wystarczy wyłączyć telewizor, radio czy zamknąć gazetę, by błyskawicznie skrócić kontakt z reklamą. Jednak co z ludźmi, z którymi stajemy twarzą w twarz, próbującymi wywrzeć na nas wpływ? Jakie techniki stosują? Jak je rozpoznać? Psychologia wpływu społecznego mówi o kilku ciekawych zabiegach wpływania na nas...
- Technika "drzwiami w twarz", nazywana również techniką nieproszonego ustępstwa - polega ona na tym, iż początkowo proponuje się osobie spełnienie większej prośby, a gdy ona odmówi oferuje się spełnienie mniejszej prośby, która jednak nigdy nie zostałaby spełniona bez tej większej.
- Pułapka ukrytych kosztów - polega ona na skłonieniu osoby do podjęcia jakiegoś działania i ujawnienia jego kosztów, dopiero wówczas, gdy osoba ta podjęła już to działanie lub powzięła odpowiednią decyzję.
- Technika "stopy w drzwiach" - polega ona na sprowokowaniu działania wiążącego się z wysokimi kosztami, po uprzedniej prośbie dotyczącej spełnienia czynności, której koszty byłyby znacznie niższe.
- "A to nie wszystko" i odwrócenie uwagi - technika ta polega na oferowaniu czegoś za określoną cenę i dodaniu do tego czegoś gratis. Takie działanie ma wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji oraz osłabić mechanizmy obronne, powstrzymujące od nabycia danej rzeczy, czy skorzystania z danej usługi,
- Pułapka znikającej przynęty - technika ta polega na nakłonieniu osoby do podjęcia określonego działania obietnicą zysków, która po zaangażowaniu się osoby w działanie, zostaje wycofana
- Uwikłanie w dialog - w tej technice wykorzystuje się prawidłowość polegającą na tym, iż osoba chętniej ulegnie prośbie, jeśli poprzedzi ją niezobowiązująca rozmowa - podjęty dialog, aby był skuteczny, musi dotyczyć mało istotnych problemów, a opinie rozmówców muszą być zbieżne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz