poniedziałek, 25 czerwca 2012

Perswazja a lepszy od średniego?

Witajcie! Skoro już tu dotarliście, to chociaż w minimalnym stopniu musi Was interesować psychologia reklamy. Wierzymy, że to nie przypadek ;-) Uważacie, że perswazja Was nie dotyczy? Nie ulegacie wpływowi bardziej niż przeciętne osoby w Waszym wieku? Jeśli tak sądzicie, to ku "przestrodze" badanie Dariusza Dolińskiego z książki "Psychologia wpływu społecznego".
Studenci oceniali w jakich stopniu, ich zdaniem, ich rówieśnicy ulegają wpływowi reklamy a następnie w jakim stopniu oni sami ulegają wpływowi reklamy. Okazało się, że spośród niemal 40 badanych studentów, tylko 2 stwierdziło, że jest podatne na reklamę w stopniu wyższym niż przeciętny student. Ujawnił się tzw. Paradoks lepszego od średniego. Jest to spowodowane tym, że chcemy postrzegać siebie lepszymi (niezależnymi, bardziej racjonalnymi) od innych ludzi. Jeśli ktoś inny kupuje reklamowaną czekoladę - uważamy, że uległ wpływowi reklamy. Kiedy my kupujemy tą samą czekoladę - uważamy, że robimy to wyłącznie na spróbowanie...

Psychologia reklamy

Wniosek? Reklama jest skuteczniejsza niż nam się wydaje ;-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz