czwartek, 28 czerwca 2012

Psychologia reklamy - trendy

Witajcie!
Dzisiaj zastanowimy się nad tym, jaki jest współczesny konsument, a w związku z tym jakie wyzwania wyznacza reklamodawcom, chcącym do niego dotrzeć.
Psychologia reklamy przedstawia zestawienie 7 trendów, a na końcu.... trend nad trendami ;- )
Trend pierwszy: mobilność
Współczesny konsument pozostaje w ciągłym ruchu. Mieszkaniec wielkiego miasta, obserwując uliczne arterie, ma wrażenie, że jeśli się zatrzyma, odpadnie z nieustającego wyścigu po „więcej” i „lepiej”.
Przyszłość (można przypuszczać) będzie należeć do kanałów komunikacji, które dotrzymają kroku ruchliwemu i wyposażonemu w coraz szybsze pojazdy 

Trend drugi: niecierpliwość i wielozadaniowość
Psychologia reklamy

Niecierpliwość współczesnych konsumentów jest pochodną ich ciągłego bycia w ruchu. Do wielozadaniowości natomiast prowadzi dążenie do maksymalnej oszczędności czasu.
Z tego względu dużą popularnością cieszą się produkty typu „3 w 1” lub stworzone do konsumpcji w ruchu.
Wielozadaniowość przekłada się na sposób konsumpcji mediów. 
Garść statystyk:
2007 rok – ponad połowa Polaków deklaruje, że korzysta z co najmniej dwóch mediów równocześnie, a niektórzy nawet z trzech. Wg badań Gemius z 2007r. już ponad 30% polskich internautów ogląda telewizję w Internecie.
Sercami konsumentów mają szansę zawładnąć te media, które umożliwią im wykonywanie kilku czynności naraz i w zauważalny sposób oszczędzą ich czas.

Trend trzeci: wygoda
Konsumenci cenią sobie wygodę, co jest przejawem ich racjonalnego korzystania z jak największej liczby oferowanych im atrakcji. Przykład: uproszczone konstrukcje urządzeń, by ich obsługa zajmowała jak najmniej czasu.
Konsumenci prawdopodobnie pokochają media, które zapewnią maksimum wygody, zarówno jeśli chodzi o obsługę techniczną, jak i komfort odbioru w trakcie wykonywania różnych czynności.

Trend czwarty: przynależność
Ludzie poszukują osób, z którymi będą mogli dzielić pasje i zainteresowania. Nie jest łatwo znaleźć takie osoby w swoim otoczeniu, więc często jedynym rozwiązaniem staje się utrzymywanie więzi wirtualnych. Można mówić o dużym potencjale narzędzi i serwisów umożliwiających budowanie wirtualnych więzi.

Trend piąty: indywidualizm
Są obszary, gdzie współczesny człowiek chce się czuć częścią grupy, są i takie, gdzie chce manifestować własne „ja”. Jest to tzw. Sfera prywatna: jedzenie, wystrój domu, sposób, w jaki wypoczywamy czy różne wartości (życiowe priorytety).
Urządzając sferę prywatną poszukujemy tego, co „jest dla mnie” – ten mechanizm napędza rozwój produktów i marek skierowanych do bardzo wąskich grup docelowych. Ukoronowaniem tego zjawiska jest trend określany jako „customizing” (tj., umożliwienie konsumentowi, aby zaprojektował produkt dostosowany do własnych potrzeb bądź poprzez wybór z kilku dostępnych opcji bądź poprzez sformułowanie indywidualnego zamówienia).

Trend szósty: interaktywność
Staramy się zaistnieć w świecie, który coraz powszechniej wyznaje zasadę „jeśli nie ma Cię w Google, nie ma cię w ogóle”. Dlatego najlepszym sposobem, aby powiedzieć „jestem” jest pozostawienie własnego śladu w mediach. Dużą popularnością cieszą się fora dyskusyjne, recenzje kosmetyków w sieci, serwisy umożliwiające prezentowanie materiałów foto czy video oraz blogi.
Zalety? Dla kogoś kto na forum lub blogu wprowadził własny wpis, naturalnym odruchem jest odwiedzenie witryny ponownie, aby spr. czy ktoś się do tej wypowiedzi odniósł. 

Trend siódmy: interesowność
Interesowność konsumentów wynika z faktu, że skoro kupują reklamowane produkty i są jeszcze przy tym wykorzystywani do ich promowani, to również im się należy coś od producentów (dajcie nam coś w zamian!).
Wygrywają ci reklamodawcy, którzy nie obrażają się na konsumentów, lecz sprytnie korzystają z chęci zaangażowania się za niedużą zapłatą (np. Microsoft organizuje warsztaty dla najaktywniejszych użytkowników swoich produktów, motywując ich cennymi nagrodami).
Reguła „coś za coś” dotyczy także mediów – zgoda na wymianę usług (Google, YouTube).

Trend nad trendami: precyzja
Chodzi o precyzję mediów w docieraniu do odbiorców. Konsument dostaje przekaz jakiego oczekuje, a reklamodawca dociera do tych, na których mu zależy.
Reklamodawcy kierują produkty do specyficznych grup docelowych (precyzja targetowa), chcą mówić do osób zamieszkujących lub czasowo przebywających w określonym miejscu (precyzja terytorialna) czy też chcą skojarzyć swój produkt z wybranym, podkreślającym zalety produktu kontaktem (precyzja tematyczna).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz