Witajcie!
Dzisiaj zastanowimy się nad tym, jaki jest współczesny konsument, a w związku z tym jakie wyzwania wyznacza reklamodawcom, chcącym do niego dotrzeć.
Psychologia reklamy przedstawia zestawienie 7 trendów, a na końcu.... trend nad trendami ;- )
Trend pierwszy:
mobilność
Współczesny konsument
pozostaje w ciągłym ruchu. Mieszkaniec wielkiego miasta, obserwując
uliczne arterie, ma wrażenie, że jeśli się zatrzyma, odpadnie z
nieustającego wyścigu po „więcej” i „lepiej”.
Przyszłość (można
przypuszczać) będzie należeć do kanałów komunikacji, które
dotrzymają kroku ruchliwemu i wyposażonemu w coraz szybsze pojazdy
Trend drugi:
niecierpliwość i wielozadaniowość
Niecierpliwość
współczesnych konsumentów jest pochodną ich ciągłego bycia w
ruchu. Do wielozadaniowości natomiast prowadzi dążenie do
maksymalnej oszczędności czasu.
Z tego względu dużą
popularnością cieszą się produkty typu „3 w 1” lub stworzone
do konsumpcji w ruchu.
Wielozadaniowość
przekłada się na sposób konsumpcji mediów.
Garść statystyk:
2007 rok – ponad
połowa Polaków deklaruje, że korzysta z co najmniej dwóch mediów
równocześnie, a niektórzy nawet z trzech. Wg badań Gemius z
2007r. już ponad 30% polskich internautów ogląda telewizję w
Internecie.
Sercami konsumentów mają
szansę zawładnąć te media, które umożliwią im wykonywanie
kilku czynności naraz i w zauważalny sposób oszczędzą ich czas.
Trend trzeci:
wygoda
Konsumenci cenią sobie
wygodę, co jest przejawem ich racjonalnego korzystania z jak
największej liczby oferowanych im atrakcji. Przykład: uproszczone
konstrukcje urządzeń, by ich obsługa zajmowała jak najmniej
czasu.
Konsumenci prawdopodobnie
pokochają media, które zapewnią maksimum wygody, zarówno jeśli
chodzi o obsługę techniczną, jak i komfort odbioru w trakcie
wykonywania różnych czynności.
Trend czwarty:
przynależność
Ludzie poszukują osób,
z którymi będą mogli dzielić pasje i zainteresowania. Nie jest
łatwo znaleźć takie osoby w swoim otoczeniu, więc często jedynym
rozwiązaniem staje się utrzymywanie więzi wirtualnych. Można
mówić o dużym potencjale narzędzi i serwisów umożliwiających
budowanie wirtualnych więzi.
Trend piąty:
indywidualizm
Są obszary, gdzie
współczesny człowiek chce się czuć częścią grupy, są i
takie, gdzie chce manifestować własne „ja”. Jest to tzw. Sfera
prywatna: jedzenie, wystrój domu, sposób, w jaki wypoczywamy czy
różne wartości (życiowe priorytety).
Urządzając sferę
prywatną poszukujemy tego, co „jest dla mnie” – ten mechanizm
napędza rozwój produktów i marek skierowanych do bardzo wąskich
grup docelowych. Ukoronowaniem tego zjawiska jest trend określany
jako „customizing” (tj., umożliwienie konsumentowi, aby
zaprojektował produkt dostosowany do własnych potrzeb bądź
poprzez wybór z kilku dostępnych opcji bądź poprzez sformułowanie
indywidualnego zamówienia).
Trend szósty:
interaktywność
Staramy się zaistnieć w
świecie, który coraz powszechniej wyznaje zasadę „jeśli nie ma
Cię w Google, nie ma cię w ogóle”. Dlatego najlepszym sposobem,
aby powiedzieć „jestem” jest pozostawienie własnego śladu w
mediach. Dużą popularnością cieszą się fora dyskusyjne,
recenzje kosmetyków w sieci, serwisy umożliwiające prezentowanie
materiałów foto czy video oraz blogi.
Zalety? Dla kogoś kto na
forum lub blogu wprowadził własny wpis, naturalnym odruchem jest
odwiedzenie witryny ponownie, aby spr. czy ktoś się do tej
wypowiedzi odniósł.
Trend siódmy:
interesowność
Interesowność
konsumentów wynika z faktu, że skoro kupują reklamowane produkty i
są jeszcze przy tym wykorzystywani do ich promowani, to również im
się należy coś od producentów (dajcie nam coś w zamian!).
Wygrywają ci
reklamodawcy, którzy nie obrażają się na konsumentów, lecz
sprytnie korzystają z chęci zaangażowania się za niedużą
zapłatą (np. Microsoft organizuje warsztaty dla najaktywniejszych
użytkowników swoich produktów, motywując ich cennymi nagrodami).
Reguła „coś za
coś” dotyczy także mediów – zgoda na wymianę usług
(Google, YouTube).
Trend nad
trendami: precyzja
Chodzi o precyzję
mediów w docieraniu do odbiorców. Konsument dostaje przekaz jakiego
oczekuje, a reklamodawca dociera do tych, na których mu zależy.
Reklamodawcy kierują
produkty do specyficznych grup docelowych (precyzja targetowa), chcą
mówić do osób zamieszkujących lub czasowo przebywających w
określonym miejscu (precyzja terytorialna) czy też chcą skojarzyć
swój produkt z wybranym, podkreślającym zalety produktu kontaktem
(precyzja tematyczna).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz